image1 image1 image1

Trainen bij Bar15

De Peperstraat in Oss wordt meer en meer een echte horecastraat met fijne restaurants en dito bars. Sinds afgelopen donderdag is er een nieuw etablissement geopend. Bar15 opende haar deuren. Een bar waar je lekker kan borrelen met eventueel een bijpassend hapje. Een bar ook waar je terecht kunt voor mooie rum, een fijne gin-tonic en natuurlijk whisk(e)y. Omdat het personeel graag wil weten wat ze hun klanten nu eigenlijk schenken, mocht ik er een training komen geven.

Wat is er nou mooier dan (jonge) mensen te enthousiasmeren over het goudgele gerstedistillaat? Helemaal als dat ten goede komt aan de plaatselijke horeca en er dus meer whisky geschonken gaat worden. Zou Oss dan tóch ooit een whiskystad worden? Die vraag staat eigenlijk centraal als je als horecaondernemer besluit om wat extra's te bieden. "Is er een markt voor en hoe zorg ik ervoor dat die markt bij mij over de vloer komt?" Ik denk zeker dat er een markt is en met enthousiasme en kennis is het mogelijk die markt aan je te binden. 

Het begint met het plaatsen van een assortiment dat divers is. Niet elke klant heeft immers dezelfde smaak. Naast de geijkte flessen van Jack Daniel's en Johnnie Walker siert daarom een aantal andere flessen het schap. Jameson en Teeling vertegenwoordigen Ierland en vanuit Schotland zijn het single malts van Auchentoshan, Balvenie, Dalwhinnie, Glengoyne, Glen Scotia, Highland Park en Laphroaig die voor de Osse whiskyliefhebber beschikbaar zijn. Een mooi rijtje om mee te starten met voor elk wat wils.


In mijn training heb ik het personeel verteld over de herkomst van een aantal van deze whiskies, uiteraard mét het nodige ruik en proef werk. En als je dan ziet dat mensen, die eigenlijk nog nooit serieus whisky geproefd hebben, enthousiast worden over de producten die zij gaan verkopen, dan ga je met een goed gevoel weer naar huis. Met datzelfde goede gevoel zal ik er binnenkort eens een glaasje gaan drinken.

Share
comments
2019  Whisky Oss